Bigi Pan

22 mei 2022 - Nickerie, Suriname

Om ½ 11 stappen we op de fiets richting Longway. We gaan een nachtje doorbrengen op Bigi Pan. Dit is een groot meer, met heel veel vogels. Het weer belooft echter niet veel goeds, dus regenkleding mee. Onderweg vallen er al wat druppels en net op tijd vinden we een afdakje om te schuilen. Het komt met BAKKEN uit de hemel. Uiteindelijk wordt het weer droog en vervolgen we onze weg. Net als de aanlegsteiger in zicht is, vallen er weer een paar druppen. Flink doortrappen en ook nu weer redden we het net om het afdakje bij de aanlegsteiger te bereiken. We moeten even wachten op andere gasten, dus een gezellig paatje met de eigenaar van Akira Resort:

DSC_2016a

Als de groep compleet is varen we over de Nickerie rivier naar de ingang van het kanaal dat de rivier verbindt met het meer. Vroeger was er een sluisje, maar nu moeten vanaf de lagergelegen rivier overstappen op een boot op het hoger gelegen kanaal. Het kanaal is 8 kilometer lang en wordt elke 10 jaar opnieuw uitgebaggerd en dat is maar goed ook want de vegetatie is veel en divers. Gaande de tocht valt er al veel vogels te spotten. Als we aankomen bij het resort wacht ons de lunch. Eerst even spullen neerleggen is de “kamer”. Een huisje op palen met een veranda naar het water en met loopplanken verbonden met het hoofdgebouw. Prachtig. Na de lunch een uur op weg om vogels te spotten. Elke avond trekken er flamingo’s en rode ibissen over om voedsel te zoeken, maar het water staat te hoog. Andere vogels laten zich wel zien, pelikanen, ani ’s, moeras-buizerds, fregatvogels en een visarend.

DSC_1998DSC_2028aDSC_2020a

Na het avondeten is het aardedonker en tijd om op kaaimannen zoek toch te gaan. De gidsen speuren de oevers van het kanaal af met sterkte zaklampen en opeens lichten er twee ogen op. Ze stappen aan land en even later zijn ze terug maar een baby kaaimannetje van 20cm. De ogen die we zagen waren van mama. De volgende ochtend na het ontbijt hebben we meer geluk met vogel spotten, zowel de ibis

DSC_1962a DSC_2012a

als de flamingo laten zich zien. Na de lunch voert het kanaal ons weer terug tot de Nickerie rivier en onze fietsen. Met droog weer naar huis.

20220522_064311

1. Jan-Willem Bok:
    22 mei 2022
    🦩🦩🦩 Ongelofelijk mooi!
  2. Ina:
    23 mei 2022
    Prachtig zijn die vogels in de natuur, wat een schitterende kleuren.
    Jammer dat het weer niet helemaal mee zit, maar er is genoeg te zien.
    Liefs ina
  3. Liesbeth:
    23 mei 2022
    Heerlijk die verhalen! Heb ze net, met een glimlach, achter elkaar gelezen. Gaat toch ff anders dan in NL 😉
  4. Els van Rest:
    25 mei 2022
    Fijn dat jullie er nu wel op uit kunnen! Genieten!!