Bodemloze (put) weg

22 juli 2021 - Nickerie, Suriname

Na de studie cq vrije dag van gisteren vandaag OK, d.w.z. er zijn drie Ok’s gepland dus daar ben ik wel een ochtendje mee zoet. Oude ingebakken dogma’s zijn wel van toepassing 1.  Als ik dit doe, en er gebeurt dat, wat doe ik dan en kan ik dat behappen 2. Ik ben gewend het in Nederland op deze wijze te doen, kan dat hier ook zo en zo niet hoe doe ik het dan. Met deze gedachte wordt de eerste patiënt de ok opgereden , het is een patiënt met enorm veel poliepen in zijn neus en op het programma staat voor bijholten chirurgie. Op de valreep is het toch gelukt om een CT-scan te maken en mijn overbuurman de radioloog had mij bij de avondhap al voorbereid “ga je een aardige klus aan hebben”. Eerst maar de time-out …. Eh nee, wordt hier niet gedaan maar wel even een dag start , althans: dames zo en zo zou ik het willen doen, en dan blijkt dat er verrassend veel aanwezig is en dat stemt hoopvol. Na 1,5 uur graven in een neus is de patiënt ontdaan van 1,5 kilo poliepen. Zijn hoop dat het snurken dan ook weg zal zijn, zal een illusie zijn. Er blijft nog voldoende gewicht over rond zijn navel wat een groot deel van de  snurk decibellen zal bepalen . Bij de andere twee patiënten moet een biopt genomen worden, respectievelijk van de mond en de stemband. Dat geeft uiteraard nog wel een ander logistiek probleempje: de PA wordt opgestuurd naar ‘de stad’ (=Paramaribo) , de uitslag komt waarschijnlijk over 2 weken, en de volgende KNO-arts komt pas in september. Een mooie lijst met namen geboortedata en nadere info wordt gemaakt en mijn twee lieftallige poliassistenten zullen alle uitslagen naar Nederland appen en dan kan besloten worden hoe verder. Om half twaalf is de OK klaar en na nog even langs de afdeling te zijn gelopen, op het fietsje naar huis.

De buurman van de Girjansinghweg komt even langs; hij werkt hier bij de BOG (Bureau Openbare Gezondheidszorg) een overheidsinstantie die zich bezighoudt met milieu-inspectie: hij voert controles uit ten aanzien van hygiëne in restaurants, ongediertebestrijding, maar ook preventie zoals antirook campagnes en COVID-19 zorg wat betreft voorlichting en vaccinaties. Hij rijdt in een mooie dienstauto, een pick-up truck dus tegen een stootje vervaard. Alleen kan hij de laatste dagen het huis niet meer bereiken omdat de gaten in de weg te diep zijn geworden. Hij heeft geïnformeerd bij de gemeente, maar die gaan het niet regelen, dus is hij zelf gaan informeren wat het kost om de nodige kub zand te storten en al met al komt dat uit op 300 SRD per woning. Aangezien een gemiddeld maandsalaris alhier 2000 SRD is, is dat best een aanzienlijk bedrag, maar voor ons westerlingen wordt wederom duidelijk hoe slecht het land eraan toe is: 300 SRD is ongeveer € 12. Uiteraard stemmen we toe en babbelen nog even over zijn beroep. We zien hem vaak in de avonduren in zijn uniform nog even met de auto weg gaan en vrij snel weer terugkomen, doet hij dan controle? Ja, hij controleert dan de bewakers van het BOG-gebouw, of ze alert zijn!

Vanochtend laatste dag in het ziekenhuis. Drukke poli voor Surinaamse begrippen, waar ook weer blijkt dat het leven niet eenvoudig is. Een patiënt met een oorontsteking kwam voor de kweekuitslag en er werd een oordruppels voorgeschreven waar het gekweekte beest niet lekker van zou moeten worden; de patiënt komt vandaag na een week druppelen op controle. Het oor is nog net droog, omdat hij 4 of 5 apotheken is af geweest en de druppel niet meer verkrijgbaar is. Ook niet als erbij betaald moet worden. Hoe krijgen we dit oor droog? In de kast vind ik nog wat ampulletjes met de gewenste druppel, lang niet voldoende maar alles maar aan hem meegegeven. De KNO-arts die in september komt moet maar wat meenemen. Uiteindelijk is de poli leeg, komt er nog een enorme stapel door mij niet of niet goed genoeg ingevulde formulieren en codes (he waar ken ik dat van, ligt het dan toch aan mij in ieder geval geen ontregeling van de zorg) en is het afscheid van mijn geweldige doktersassistentes

polidames

Dan wordt er nog onderwijs gegeven aan 2 SEH artsen over ‘KNO op de SEH’. Het zijn fantastische dokters die zeer leergierig zijn; voor hen zijn er een aantal keuzes indien er een KNO-patiënt op de SEH zich aandient: 1. is er een KNO-arts in Nickerie, dan overleg en kan de patiënt zeker gezien worden 2. Is er geen KNO-arts, dan moet de patiënt door naar ‘de stad’ dan wel zelf sleutelen. Dus elke vorm van kennis is dan van harte welkom. Op de poli wordt het KNO -onderzoek nog op elkaar geoefend en de presentatie getiteld KNO op de SEH, allereerst niet schaden, naar het boek van Henry Marsha) wordt achtergelaten als naslag werk.

Bij thuiskomst is er noeste arbeid verricht aan de weg  er zijn de nodige kubieke meters zand gestort , doch een enorme hoosbui heeft al het werk weer te niet gedaan. Bodemloze weg (put)

wegweg

1. Clementine:
    23 juli 2021
    De bodemloze put slaat alleen op de weg en is geen metafoor voor jouw verrichtingen op de ok. Jammer dat jullie al weg moeten en je de patiënten niet verder kan behandelen. Misschien een volgende keer, want mijn ervaring is dat Suriname niet meer uit je gedachten gaat.