een bonte verzameling

17 mei 2022 - Nickerie, Suriname

Als onze gevleugelde vrienden ons om een uur of 7 wekken, regent het pijpenstelen en het lijkt er niet op dat het snel droog gaat worden. Even nadenken en voorbereidingen treffen ( droge kleren meenemen ) voor de fietsrit naar het ziekenhuis en dan belt de chirurg. Hij heeft even de afdeling transport van het ziekenhuis gebeld die ons komt halen en zo komen we comfortabel droog over. Na de patiëntenbespreking blijkt dat ik de zaken nog niet zo op orde heb als in Nederland waar ik op elke poli en elke OK een bril heb liggen. Hier ben ik hem in alle haast vergeten en de ouderdom laat in dat opzicht te wensen over. Maar wederom is Transport van het ziekenhuis de redder in de nood ; ze halen de leesbril van DOK wel even thuis op.

IMG-20220517-WA0008[1]

Kom daar maar eens om in Nederland.

De poli start met een lekker kopje koffie ( blijkbaar zijn alle doktersassistentes zowel in Nederland als Suriname daarin getraind ) en met 5 wachtende patiënten in de wachtkamer. En het blijkt een bonte verzameling aan pathologie . De eerste patiënt is direct een bijzondere. Er zit een insect in haar oor sinds 1 dag ; ze was een dag eerder reeds op de SEH gezien en in overleg vast gestart met oordruppels om het monster om zeep te helpen. Het beest was inderdaad dood en onder de microscoop zit ik tegen een paar poten aan te kijken. Makkelijk zat om met een gevonden Hartman oren-paktangetje eruit te vissen. Alleen het blijkt geen Hartman , maar een Belluci-achtig schaartje te zijn dus knip daar ging een poot. Al met al wordt het dan nog best een ingreep om zonder paktangetje het ellendige dier uit de gehoorgang te verwijderen . Uiteindelijk lukt het toch ; de patiënte wil hem graag mee naar huis.

20220517_082029[1]

De volgende patiënte hoort erg slecht en zegt links helemaal niets te kunnen horen. Mijn vragen op volume 80 dB lijkt ze wel te horen maar niet te begrijpen. Bij oor inspectie zien de oren er normaal uit en de doktersassistente gaat een gehoortest doen. Na 10 minuten komt ze mij vertellen dat een en ander niet gelukt is ; of mevrouw hoort het niet of begrijpt het niet of een combinatie van beide. Grabbelend in een grote doos met hoortoestellen en universeel hoorstukjes besluit ik met Beter Horen , Schoonenberg of Hans Anders de concurrentie strijd aan te gaan.. Batterij erin en proberen maar . Links blijkt geen succes; waarschijnlijk is patiënte daar doof. Het toestel rechts laat een brede grijns op haar gezicht verschijnen. Het lijkt mij beter om de echtgenoot het technische gedeelte van het toestel ( batterij wisselen en aan/uitknop ) uit te leggen.

20220517_090910[1]

Vervolgens een bonte verzameling van KNO pathologie : scheefstand van tussenschot, gehoorgang ontsteking , duizeligheid , chronische amandelontsteking en een oude dame met een speekselklierontsteking; ook worden twee patiënten op het Ok programma van volgende week geplaatst.

Dan nog een consult waarbij de kinderarts mij vraagt om te kijken of er afwijkingen zijn bij een opgenomen kindje . Het manneke is 2 weken oud , weegt 2600 gram en is opgenomen in verband met uitdroging. Er is een normale ademhaling en in het mini keeltje zie ik geen afwijkingen. Hij heeft sonde voeding gehad , dus aan 1 zijde is de neuspassage blijkbaar goed , de andere kant is niet duidelijk. Flexibele scopie is niet mogelijk omdat het neusje te klein is voor de flexibele scoop die er tot mij beschikking is . Dus voor zover ik kan beoordelen zijn er geen afwijkingen op KNO gebied. Na nog naar de SEH en OK gelopen te zijn , ga ik nog even langs op de kinderafdeling. Mijn vriend heeft zojuist zonder problemen 50 cc naar binnen getankt. Of zijn toekomst als zoon van een 14 jarige moeder en onbekende vader ook zo hoopvol is als zijn verbeterende intake zal de toekomst leren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Clementine:
    17 mei 2022
    Dat was wel een hele gevarieerde dag. Volgens google-herkenning, zou dat beest een kakkerlak zijn; het is in ieder geval een oorwurm. Fijn dat de dove mevrouw weer wat kan horen door je creatieve werk.
    Liefs,
  2. Ina:
    18 mei 2022
    Heerlijk om al je ervaringingen mee te kunnen lezen. Fijne dag weer vandaag.
    Liefs ina
  3. Marianne Hensbroek:
    18 mei 2022
    Echt indrukwekkend al je verhalen Dickie.
    Lfs de Hensbroeken