Eerste poli dag ..... 1 patient !

5 juli 2021 - Nickerie, Suriname

De eerste werkdag is aangebroken, genoeg geacclimatiseerd, aan het werk nu !

IMG-20210705-WA0006

Om 7.00 uur met al mijn spullen op de fiets naar het ziekenhuis, alwaar ik allerhartelijkst wordt ontvangen op de poli door zuster Chakita. Mijn voorganger had mij al van haar aanwezigheid op de hoogte gebracht, en vertelt dat ze een topper is, maar ook wel eens op de gynaecologie wordt ingezet. Moet ik even regelen dat dat niet gaat gebeuren, dat heb ik al snel door ! Ik krijg een uitgebreide rondleiding op de poli en een deel van het ziekenhuis. Dan snel wit pak aan en naar het ochtendrapport.

DSC_1736

Het MMC is een klein ziekenhuis wat voor een groot deel draait op buitenlandse specialisten, vaak gepensioneerde Nederlanders. Er zijn enkele specialisten vast zoals een internist, een kinderarts en een anesthesist, en een groep van basisartsen die het zaal werk doen en de SEH. Eigenlijk zijn alle specialismen wel vertegenwoordigd, behalve neurologie. Chirurgie wordt eigenlijk permanent bemand door Nederlandse chirurgen, maar andere vakken waaronder de KNO kan niet het gehele jaar het werk de continuiteit garanderen. Wat niet is kan nog komen. Momenteel zijn er i.v.m. COVID ook een internist en een AIOS interne uit Nijmegen en al deze dokters meldde zich om half acht op het ochtendrapport. De dienstdoende basis/SEH-arts bespreekt dan de ‘s-nachts opgenomen patiënten. En daarna gaat ieder zijns weegs. Terug naar de poli alwaar zuster Chakita de koffie bruin heeft; het is net alsof ik in Delft ben. Een andere zuster komt mij uitleggen hoe de administratie werkt, en laat mij de agenda zien voor vandaag: 1 patiënt !! De huisartsen zijn wel via mailing op de hoogte gebracht dat er een KNO-arts is, maar alles heeft uiteraard een aanloopprobleem. De eerste patiënt laat even op zich wachten omdat zij ook naar de uroloog moet, zodat ik de tijd heb om naar de secretaresse van medisch directeur te lopen om mij even voor te stellen; de directeur is er niet maar van de secretaresse krijg ik een dienstpieper en een batch. Zij zal een afspraak maken met de medisch directeur en me dat nog laten weten (Zojuist belde zij: ik moet morgen om 12.00 uur op het matje komen, ben benieuwd). Nog even langs de fonkelnieuwe SEH gelopen, die het wel druk hebben met COVID-19 opvang. Wel hebben ze de indruk dat het minder wordt. Hopen dat die situatie doorzet. En dan in vol ornaat naar de poli waar blijkt dat de tamtam heeft gewerkt: 4 hele patiënten. Twee bekende patiënten van mijn voorgangers die voor controle van hun oren komen, een bloedneus en een - ook hier- globus patiënt. Gelukkig geen HIX, gelukkig geen vijf minuten per patiënt, recepten op papier, of een flesje oordruppels meegeven aan de patiënt, ( niet alles wordt vergoed , en de prijzen voor medicijnen zijn naar verhouding best hoog ), een prima flexibele scoop die gewoon nog ouderwets door de zuster met alcohol helemaal wordt vertroeteld, net als vroeger. Wat een verademing, ik word oud. En bovenal, het is uitermate gezellig met zuster Chakita; ze werkt met een kleine onderbreking toen ze  in Paramaribo was, 20 jaar in het MMC en weet alle KNO-artsen die de afgelopen jaren zijn geweest nog op te noemen . Om 11.00 uur zit de poli erop en zullen ze bellen op mijn spoedpieper als er iets is. De zuster van de administratie wenst me een prettige middag en meldt in de loop dat ze 9 patiënten voor morgen heeft gevangen.

DSC_1735

Dat wordt doorwerken om op tijd bij de medische directeur mijn opwachting te maken.

1. Ina:
    5 juli 2021
    Leuke eerste dag zo te lezen, heerlijk om weer zo te lezen, veel succes morgen
  2. Clementine:
    5 juli 2021
    De gezellige Surinaamse sfeer spat er al vanaf. En de loop komt er ook al in. Liefs, Cl.
  3. Charlotte:
    6 juli 2021
    Leuk pap! Echt op de Surinaamse manier als ik het zo lees!
  4. Ingeborg:
    6 juli 2021
    Heerlijk; geen hix en gewoon een gaasje met alcohol voor het desinfecteren 😂. Nu al herkenbare teksten . Succes en hopelijk geen geit met rijst iedere dag
  5. Marjanne:
    6 juli 2021
    Wat mooi dat je je weer inzet in het buitenland Dick!
    Ik ga je zeker volgen!