Koffie en de WGBO

8 juli 2021 - Nickerie, Suriname

Het regent flink, maar het ochtendrapport roept, dus toch maar op het fietsje gestapt en gewapend met paraplu en samen met de cardioloog naar het MMC gereden. We komen redelijk ongeschonden aan, maar de cardioloog is er het ergst aan toe. Zij is doorweekt . Ik heb een extra wit pak – voor noodgevallen – hangen op de poli; de broek lijkt haar veel te groot en dat aanbod slaat zij af, hetgeen ik me goed kan voorstellen, maar het jasje past zeker en dan is ze weer een echte beschouwer, met een lange witte jas.

20210707_074530 Eerste patient op de poli

Ge – of verwend als ik ben met de koffie die ik door mijn Delftse assistente op gezette tijden aangereikt krijg, moet ik dat hier nog ontberen. De reden is dat de polizusters zeggen dat ze geen koffie krijgen van het ziekenhuis. Maar dat is geen probleem, even op het fietsje naar de supermarkt voor een pot oploskoffie, creamer en zoetjes (de zuster is ook iets te klein voor haar gewicht, dus moet ook maar een beetje minderen met suiker). Maar dan blijkt er nog een klein probleempje, de waterkoker is op onverklaarbare wijze verdwenen. Nu wemelt de stad van supermarkten waaronder ook een aantal gerund door chinezen die echt van alles verkopen dus ook waterkokers. En zo wordt hedenochtend de waterkoker overhandigd als donatie, wat met veel dank wordt ontvangen en voorzien wordt van het woord KNO-poli. Het moet echter wel door de hoofd poli op de inventarislijst worden geplaatst! Maar ik heb wel weer mijn dagelijkse dosis cafeïne.

Nog een noviteit: na twee dagen storing en dus afzien is de airco weer werkende. De polidames hadden mij gevraagd het gisteren bij de directeur aanhangig te maken (een aardige huisarts, die na zijn praktijk in het Surinaamse parlement heeft gezeten, totdat hij onder de nieuwe president Santokhi deze baan als medisch directeur aanvaardde) . “De dokter krijgt hier meer voor elkaar dan wij”. Nu hebben dokters in Nederland over het algemeen ook niet veel ‘macht’ meer, dus de kans leek mij hier ook klein, maar uit beleefdheid heb ik het onderwerp ook maar niet aangeroerd . Maar de gedachte alleen al heeft blijkbaar toch tot wonderen gedaan.

20210707_074724 Poli spreekuur kamer

En nog meer nieuws van de poli; ik heb vandaag de eerste patiënten geïndiceerd voor OK. De eerste patiënt is een meisje van 15 die met haar moeder naar het spreekuur komt. Mijn voorganger had haar al gezien en schreef in de status dat zij wel een mogelijke kandidaat was voor het verwijderen van amandelen. Hij had nog een bloedbepaling aangevraagd die twee weken op zich liet wachten omdat deze maar Paramaribo moest.( niet ongebruikelijk overigens) Ik had de uitslag 2 dagen geleden al moeten beoordelen en kon me, deze gezien hebbende , goed vinden in de indicatiestelling van mijn collega. Nu is in Nederland de WGBO van kracht:  de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst. Voor de leken onder u: de dokter moet uitleggen wat de operatie inhoudt, wat de kans van slagen is, wat de risico’s zijn en wat de alternatieven van de behandeling zijn. Al zo steek ik van wal, dochter en moeder luisteren aandachtig. Aan het einde van het betoog vraag ik of er nog vragen zijn waarop moeder antwoord: “bij mijn oma zijn ze verwijderd, bij mijn moeder, bij mij en dus ook bij haar “ en zij wijst naar haar dochter. Helder , geen spelt tussen te krijgen. Komende woensdag staat ze op het programma.

Om 11.30 is de poli klaar en bel ik het hoofd van de OK op of ik even langs mag komen om me voor te stellen. “Heel graag dokter want wij kennen u nog niet”; dan zijn we het eens want dat is de essentie van voorstellen. Ook hier word ik allerhartelijkst ontvangen.

20210707_113347 Binnentuin met uitzicht op de OK

’s-Middags een partijtje tennis op de plaatselijke tennisbaan annex zwembad, dus ook maar even een koele duik, om vervolgens de collega’s te ontvangen voor de WoMiBo . De gynaecoloog, de cardioloog , de chirurg, een internist, een AIOS interne en een IC/ambulance verpleegkundig nemen ook wat Parbo ( Surinaams bier) mee, dus het wordt gezellig .De twee internisten en de IC/ambulance verpleegkundige zij hier primair voor de COVID zorg , de gynaecoloog heeft inmiddels de nodige Surinaamse kindjes op de wereld gezet middels een sectio en de chirurg bemoeit zich met necrotisch wonden en trauma en ik … ik vermaak me met analoge hoortoestellen en nog veel meer en geniet !

1. Brigit:
    8 juli 2021
    Ha Dick, dat je nog tijd hebt om ons op de hoogte te houden van je avonturen...! Erg leuk om te lezen. Groet, Brigit Verlaan
  2. Chris:
    8 juli 2021
    Mooie verhalen weer Amice! Ik zit er weer van te genieten.
  3. Petra de Leeuw:
    9 juli 2021
    Wat super leuk om jullie avonturen te volgen! Ik lees graag mee.
    Geniet lekker, daar,
  4. Els van Rest:
    16 juli 2021
    Leuk om jouw verhalen weer te lezen Dick!