de laatste dag

4 juni 2022 - Meerzorg, Suriname

De laatste dag is aangebroken; voor de laatste keer op het fietsje naar het ziekenhuis, de laatste overdracht en de laatste poli patiënten. De dame van de administratie vraagt mij voor de laatste keer om de codes goed in te vullen en dan is de poli klaar. Even langs bij de directeur en zijn secretaresse die altijd alles perfect regelt om de hand te schudden even naar de OK afscheid nemen

20220601_092914

, op de poli de dames dank zeggen en ze vragen wat ik de volgende keer moet mee nemen

20220603_072218aen de ziekenhuis hond vaarwel zeggen.

Om 12.00 uur worden we uitgezwaaid door de chirurg en radioloog en rijdt de chauffeur ons in ruim vier uur naar Plantage Peperpot in Meerzorg. Het is een gewezen koffieplantage aan de overkant van Paramaribo, op de noordoever van de Suriname rivier. Een paradijs van rust.

We slapen in het koffiehuis, maar ’s avonds eten op de veranda van het hoofdgebouw onder een kakofonie van geluiden van kikkers en insecten. ( video) Het is ook wel weer eens lekker frietjes te eten met vlees (wel kip) en genieten van de avond aan de oever van de Suriname rivier,

Morgen met het vliegtuig weer terug, ik hoop van harte dat het ziekenhuis de tand des tijds zal doorstaan want dan komen wij bij leven en welzijn volgend jaar weer heel graag terug naar dit fantastische land.

20220522_064311

1. Clementine:
    4 juni 2022
    Ja, Suriname is een bijzondere plek op de wereld en vertel het niet door, want er is al zoveel verpest door het massatoerisme.
    Heel mooi als je daar kunt zijn en ook een beetje kunt deelnemen aan de samenleving daar door je werk te doen en en passant ervaren waar het je ook alweer om te doen was. Suriname krijgt een nieuw burgerlijk wetboek dat lijkt op ons wetboek. Ik ga mijn best doen om bij het cursus circuit aan te sluiten. Dick, je hebt me weer veel leesplezier bezorgd en inspiratie gegeven.
  2. Karin Ling:
    4 juni 2022
    Genoten van je verhalen lieve Dirk! Goede reis naar huis!
  3. Celine Kasantirto:
    8 juni 2022