we hebben geen papieren daarom zijn we steeds de klos

24 juli 2021 - Matapica, Suriname

‘Otje, ik heet Otje en mijn vader die heet Tos , We hebben geen papieren daarom zijn we steeds de klos’

Bovenstaande regels van het liedje van Annie MG Schmidt uit de serie Otje lijken toch wel van toepassing te gaan . Het is tijd om weer terug te gaan naar Nederland. Maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. Eerst wordt op donderdagavond door zuster King van de SEH in onze nasopharynx geroerd om een neusswab te verkrijgen die hopelijk negatief is. Deze wordt op vrijdag naar Paramaribo gestuurd en dan maar hopen dat de uitslag er op tijd is. Na afscheid te hebben genomen van de specialisten en zuster Elsje, het hoofd van de afdeling, worden we om 7.30 opgehaald door de chauffeur van MMC. Eerst nog even naar het ziekenhuis om de sleutel, telefoon en batch terug te brengen en dan begint de reis naar Paramaribo. De weg naar Coronie is er niet beter op geworden, hobbelig en bobbelig en de chauffeur moet regelmatig even stoppen om wat te eten en even wakker de worden. Blij dat we de drukke wijken van Paramaribo binnen rijden . Bij het centrale Laboratorium worden uit het ijs eerst samples (waaronder onze swabs!)  Afgeleverd. Een envelop ingeleverd bij het Staats Ziekenfonds en nog iets anders afleveren bij het AZP. Daarna worden we afgezet bij een kleine luxe oase, het Royal Torarica.

hotel

Mag ook wel . Heerlijk even geluncht in de tuin en dan gelopen naar het voetbalstadion. De fanshop is dicht, maar morgen wel open. Onverrichter zaken dus teruggelopen en een biertje bij Fort Zeelandia hetgeen ook dicht is.

fort zeelandia

Lang leve COVID. Nog even bij het zwembad toeven en avonds eten in de tuin en dan naar bed, want morgen op tijd naar Medilab voor de sneltest. Om 07.00 uur gaan we op pad, het is een kwartiertje lopen en ze gaan om 7.30 uur open. Ruim op tijd dus echter ….. 9.00 uur (!) hebben we papiertje 1: negatief. Er stond een rij als we aankomen bij Medilab en het gaat niet al te snel. We zullen straks op het vliegveld zien of het daar sneller gaat of we goed gegokt hebben om hier in de rij te gaan staan. Teruggelopen naar het hotel en eerst ontbijten. Inmiddels heeft collega SEH-arts uit Nickerie de negatieve test PCR geappt wat we laten uitprinten bij de receptie.  Papiertje 2 is binnen. De taxi wacht ons op om ons naar het stadion te rijden. Een hele gezellige taxichauffeur die genoeg te babbelen heeft brengt ons naar de fan shop, alwaar we het shirt van de Natio’s kopen en met hem terugrijden naar het hotel. Dan nog even naar de markt gelopen en terug in het hotel nog even chillen. Klaar voor de reis naar huis. Toch niet, nog een quarantaine verklaring (formulier 3) en een gezondheidsverklaring (formulier 4) invullen. Suriname gaat een heel stuk beter dan donkerdonkerdonker rood Nederland wat betreft COVID-besmettingen, maar het is een hele toer voor Otje en Tos om alle papieren in orde te krijgen om Nederland weer in te mogen.

paramaribo

1. Els van Rest:
    25 juli 2021
    Maar Otje en Tos hebben het toch maar allemaal beleefd! Mooie verhalen Dick!
  2. Nanno Peek:
    25 augustus 2021
    mooie reis en mooi blog Dick, goed werk