pasje

26 mei 2022 - Nickerie, Suriname

20220526_140123[1]

Het komt regelmatig voor dat ik in Delft geen pasje bij me heb als ik naar het ziekenhuis ga. Als iemand voor een zeer goede reden de auto “ leent” en ik vergeet het pasje, dat daar altijd op een vaste plek ligt,  eruit te halen dan is het einde zoek. Het begint al bij aankomst bij het ziekenhuis; ben ik  met een andere auto dan kom ik het parkeer terrein niet op, omdat de kentekenherkenning de auto niet herkent. Vervolgens moet ik bij de personeelsingang wachten op een medewerker die mij het pand inlaat, want de deur werkt ook met het pasje . Dienstkleding krijg ik niet uit het afgifte punt want dat werkt met een pasje , de poli kom ik ook niet op, laat staan mijn kamer . En het ergste van alles is het computersysteem : niet te openen,\ dus ook alle patiënten gegevens niet te bereiken. Nu kent de portier mij inmiddels als ik met schaamrood op de kaken mij meld : ‘Ahh dokter Kooper , pasje vergeten ?’ Hij kan dan een leenpasje maken , wat wel enig werk voor hem oplevert en een kwartier duurt alvorens het geactiveerd is. En nu spreken we van kantooruren, hoe anders is het in de dienst. Dodelijk ! De SEH kom ik op door mij te legitimeren bij de beveiliging maar ik moet vervolgens ALLES laten doen door een SEH arts , die daartoe overigens altijd bereid zijn.  Vergeetachtigheid wordt keihard afgestraft.

Ik moet nog even naar het ziekenhuis alhier en op het fietsje bedenk ik me dat ik mijn pasje vergeten ben.20220526_145330[1]

Bij aankomst staat de slagboom open en begroet de portier mij met “Ha DOK”. Sleutel van de poli pakken en aftekenen op een uitgifte lijst . Naar de poli, computer aan en CT scan bekijken en vervolgens de papieren status invullen en op papier recept uitschrijven .

20220526_100826[1]Ook naar de afdeling lopen is zonder obstakels in dit geval de mannen afdeling . Gemengd verplegen is geen gebruik hier; er is ook een vrouwen afdeling .20220526_101216aZelfs Klasse kamers zijn in het ziekenhuis te vinden alhoewel ik niet goed weet of en hoe deze gebruikt worden. Aan het personeel wordt echter ook gedacht.20220526_112704
Wat een vreugde dit alles

Zonder pasje fiets ik naar de Residence Inn, het plaatselijk hotel alwaar we met Parbo en bitterhappen weinig vreugde beleven aan zien van de wedstrijd van Feyenoord. Ze verliezen helaas de finale van de Conference league.

20220525_170813

1. Jan-Willem Bok:
    27 mei 2022
    En veel van die dingen, die het pasje kan/doet, noemen wij in NL vooruitgang..
    Veel draait om “the smell of the place”, voor jou een vanzelfsprekendheid, en die lijkt daar uitstekend te zijn.