Tevreden

19 mei 2022 - Nickerie, Suriname

Schande, ik ben net iets te laat voor het ochtendrapport. De arts-assistent is reeds begonnen; zij is haar nachtdienst in gegaan na het gezellig etentje wat wij Nederlandse specialisten en de arts assistenten gisteravond hadden. Momenteel zijn er twee Nederlandse arts-assistenten en het is fantastisch om te horen wat hun ervaringen zijn , hun drive is om hier te werken en de gezondheidszorg alhier te ervaren. En haar positieve instelling en enthousiasme zorgen er ook nog voor dat ze na een nachtdienst weer fris en fruitig de overdracht voordraagt.

De chirurg, op weg naar de OK en ik op weg naar de poli staan na de overdracht de avond nog even te evalueren wat leidt tot een gesprek over het Nederlandse zorgsysteem en het verschil met hier . De uroloog , van Surinaamse afkomst,  sluit zich halverwege het gesprek van ons beiden aan , en valt - niet realiserend dat we over Nederland praten- in met een min of meer verdedigende quote dat “het cultureel bepaald is”. Het is voor hem een verwondering , verrassing en misschien wel een opluchting als hij hoort dat wij het over Nederland hebben.  Ik vraag me af : zijn er dan zoveel verschillen ? Of misschien ook niet?  Ieder gaat zijns weegs , de uroloog en ik naar de poli , de chirurg naar de OK.

In de gang bij de poli is het al ‘gezellig’ druk, dus vol goede moed , onder het genot van een kopje oplosleut en de vrolijkheid van de poli assistentes er tegen aan. Maar eerst moet ik van de assistentes de secretaresse van de medisch directeur bellen . Kan wachten, zeg ik , maar nee er komt geen patiënt binnen voordat ik gebeld heb. Ik doe braaf wat mij opgedragen wordt en we spreken af dat ik na het spreekuur nog even langsloop om de medisch directeur een handje te komen schudden, wat ons eerder deze week nog niet gelukt is. En dan is het tijd voor patiënten zorg:  het is heerlijk om op een prettig tempo iets voor patiënten te kunnen betekenen, en ook te kunnen genieten van het contact met altijd lachende Surinamers die altijd wel in zijn voor een geintje. Niets geen gestress over uitloop van spreekuur , een te volle wachtkamer of achterlopende productie cijfers , gewoon prettig je werk doen waar je voor bent opgeleid . Tevreden hobbel ik dan ook na de poli naar het staf gebouw en kom daar op de trap de medisch directeur tegen. De begroeting is allerhartelijkst. Ik zeg dat ik het heerlijk vind om hier weer te mogen zijn en hij is blij met mijn komst en die van de rest van de Nederlandse artsen. Misschien maakt hij zich zorgen over productiecijfers en nadere managementzaken , maar hij laat dat in ieder geval niet blijken.

Thuis gekomen blijkt het water niet te functioneren De oorzaak van het euvel is niet zo snel te ontdekken ; het waterreservoir zit vol, maar er staat geen druk op de leiding. Aardlekschakelaar is echter niet uitgeslagen dus lijkt het erop dat de waterpomp de geest heeft gezeten. Telefoontje naar ziekenhuis en binnen 10 minuten staat de TD van het ziekenhuis, 3 man sterk op de stoep om ook te constateren dat de waterpomp kapot is; ze fiksen het zo dat er wel water is, maar niet onder druk. Geen probleem , de pomp wordt morgen vervangen . En passant worden ook nog even twee stopcontacten vastgeschroefd en de lekkende WC afvoer gerepareerd. Ik hou van deze service!

1. Clementine:
    19 mei 2022
    Wat weet je de fijne sfeer toch goed over te brengen. Het wordt tijd dat Surinaamse mensen hier komen werken om ons iets heel belangrijks te leren!
    Liefs,
    Clementine