Visite lopen

19 maart 2023 - Nickerie, Suriname

Het is weekend, dus de overdracht voor de dienst heeft plaatsgevonden …. aan mezelf. Hier 4 weken zijn, betekent 4 weken 24/7 dienst. Nu is dat voor de chirurgie of gynaecologie best wel een belasting, maar voor de KNO is het bejaarde Nokia telefoontje geduldig; maar mijn beroepseer schrijft zeker voor om in het weekend wel visite te lopen, wat in de fietsenstalling reeds resulteert in een gezellig samenzijn met de orthopeed en de gynaecoloog en later op de mannenafdeling met de chirurg en de uroloog. Neerlands beroepseer! Overigens is uitslapen in het weekend er toch niet bij;

image-7c963bd6-e6bd-4c8c-9ce4-cffaf9a27021469744025317030647de wekker ( Kiskadie) slaapt ook niet uit

Ik heb een patiënt opgenomen liggen op de mannenafdeling. Ik heb hem bij mijn tweede verblijf in Nickerie voor jaarlijkse controle van zijn stembanden gezien omdat hij in het verleden bestraald is voor kanker van zijn stemband. Hij komt nu begeleid door zijn schoondochter met het verhaal dat hij zich in water verslikt. ‘Eerst zien dan geloven’ is een onderdeel van het ‘Kooper-routine-KNO onderzoek’ dus geef ik hem een bekertje water en vraag hem voorzichtig een slokje te nemen. Duidelijk ! Fors verslikken, flinke hoestbui. Kijkend door de (door het Reinier de Graag Gasthuis geschonken) in Delft afgeschreven en vervangen, prachtige flexibele scoop blijkt dat al het slijmvlies aan de binnenzijde van het strottenhoofd enorm gezwollen is, waardoor ik ook de stembanden niet goed kan zien. Het is opmerkelijk dat hij niet benauwd is. Patiënt wordt opgenomen en behandeld met intraveneuze antibiotica en corticosteroïden (ontstekingsremmers) welk laatste toch wel een dingetje is omdat patiënt, zoals HEEL VEEL Surinamers suikerziekte heeft en forse ontregeling van de suikers te verwachten is. CT-scan wordt ook afgesproken, zowel van de hals als van de borstholte, met contrast. Dit is ook nog een punt van orde omdat 1. het contrast door de patiënt zelf gekocht moet worden bij de apotheek 2. De ziektekostenverzekeraar maar een onderzoek vergoedt, het tweede onderzoek moet zelf betaald worden. Voor probleem 1 heb ik geen oplossing, maar de radioloog lost probleem 2 op; CT-hals ietsje verder naar beneden door scannen tot het diafragma! Ik bespreek met de verpleging dat patiënt even geen helder vloeibaar mag, maar dat ze heel voorzichtig onder observatie maar wat dik of vast voedsel moeten proberen. Pap of banaantje bijvoorbeeld; ik weet niet veel anders te verzinnen wat aanwezig kan zijn.

Voordat ik op zaterdag visite ga lopen rij ik even naar de markt en koop wat banaantjes voor de patiënt. Hij heeft al genoeg kosten. Een trosje voor 30 SRD ( € 0,80). Nu weet ik niet veel van economie maar dat het hier niet goed gaat is wel vrij duidelijk. De koers van SRD is uitermate onrustig;

Screenshot_20230319_105521_CurrencySuriname moet veel importeren en heeft maar weinig te exporteren anders dan goud en olie. Een en ander lijdt door vele oorzaken tot een hoge inflatie, wat de laatste jaren toch al een probleem was. De dagelijks boodschappen waren 2022 ruim 50 % duurder dan een jaar ervoor, met name groente en fruit maar ook benzine werden duurder. De prijs van de benzine is wel een issue. Als de school om de hoek om 12.30 uur uitgaat is er een ware file in de straat; bijna elk kind wordt met een auto dan wel scooter opgehaald; stijging van de benzine heeft dan ook wel impact. Ook hier wordt de oorzaak gezocht in instabiele brandstof markt als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Om de bevolking tegemoet te komen schafte de regering Santokhi tijdelijk de govermenttake af om zo de prijs te drukken. Eigenlijk analoog aan de overheidsmaatregel in Nederland om tijdelijk geen BTW te innen op brandstof. Dit zou betaald moeten worden uit de extra opbrengsten van Staatolie, die meer winst zou maken door de duurdere olieprijs. Net als in Nederland heeft de overheid alhier in februari de maatregel echter teruggedraaid wat mede de oorzaak was van de onlusten in Paramaribo in februari. Er werd gewaarschuwd dat de prijs van een liter unleaded wel eens rond de 40 SRD (€1.06) zou kunnen uitkomen. Maar wat mij met name hier opvalt is dat de prijzen van het levensonderhoud relatief hoog zijn. In Nederland merken we dat een volle boodschappentas zwaarder op de portemonnee drukt, maar ook hier zijn prijzen aanzienlijk en de lonen laag. Een pak gepasteuriseerde melk kost SRD 92,50 (€2,45). Pot jam 60 SRS (€ 1,60), klein potje pindakaas SRD 62 (€ 1,65), zijn wel bedragen en als je met een schamel loontje een fles oordruppels zelf moet betalen omdat het niet vergoed wordt en daar SRD 300 voor moet betalen is dat niet voor iedereen makkelijk. Iedereen zeg ik, kijkende naar de rij auto’s bij school en ze hoeven hier gelukkig geen kachel te stoken met gas.Screenshot_20230319_110244_Chrome

Mijn patiënt moet wel lachen om mijn banaantjes, het gaat al beter met hem, ze stem klinkt al veel beter en het slikken gaat voorzichtig aan ook zonder hoesten. De CT-scan is inmiddels gemaakt en laat geen grote ellende zien. Ik neem hem mee naar de poli om met de onvolprezen scoop het strottenhoofd aan de binnenzijde maar weer eens te inspecteren. De zwelling is aanzienlijk minder en ik kan de stembanden weer goed zien …. en zie een afwijking op de stemband die me niet zint. Eerder was dit door de zwelling niet zichtbaar. Eerst maar even laten bezinken, medicijnen afbouwen. Ik vraag de verpleegkundige op de afdeling of de schoondochter morgen met haar schoonvader mee wil komen naar de poli. Mocht mijn vermoeden met een hernieuwde scopie bevestigd worden dat een en ander er niet goed uitziet, moeten we gedrieën maar direct een plan bespreken.

1. Ina:
    19 maart 2023
    Hoi Dick,
    Heerlijk om weer een stukje van je belevenissen en bevindingen te lezen. Ik geniet ervan.
    En wat hebben we het in Nederland dan toch goed qua gezondheidszorg. Tuurlijk zijn er helaas steeds meer mensen voor wie tandartskosten en eigenrisico een groter probleem gaan worden en dat is zorgelijk. Maar we staan er toch vele male beter voor als de mensen om jou heen. En je zal de kosten voor een onderzoek voor je dierbare of ki d niet kunnen betalen...dat is vreselijk.
    Succes, sterkte en plezier morgen weer met je ieuwe werkweek. Liefs ina
  2. Joleen:
    20 maart 2023
    Hoi,

Helemaal met je eens Ina, ook hier wordt alles duurder, maar een inflatie van 50% kennen wij toch niet. En de zorgpremies gaan misschien wat omhoog, maar daar krijgen we dan ook heel veel voor terug als het moet omdat je het nodig hebt.
    Dick ik kijk er naar uit om zaterdag naar Suriname te vliegen, niet de reis natuurlijk. Maar wel om daar weer te zijn.
    ❤️
  3. Clementine:
    22 maart 2023
    Ik heb je verhalen aan opa voorgelezen. Dat vind hij leuker dan de krant. Ik vroeg eerst of ik hem uit de bijbel voor moest lezen, maar ‘daar was hij al zo vaak uit voorgelezen’. Dus Dick, je bent in goed gezelschap.