weekend

12 juli 2021 - Nickerie, Suriname

Het is het eerste weekend in Nickerie. Via een broeder op de SEH wordt er een tripje geregeld naar Bigi Pan. Dit is een groot meer tussen de doorgaande weg naar Paramaribo en de kust met een rijke vogel fauna. Eerst een flink stuk op de fiets naar Paradise en daar de fiets gestald bij het plaatselijke politiebureau. Veiliger kan niet. We worden met een auto opgehaald om 500 meter verderop weer afgezet te worden; bij gebrek aan fiets was er altijd nog een benenwagen, maar dit is wel heel erg attent. Aldaar wachten 2 vriendelijke jongens ons op die ons in een bootje helpen. Buitenboordmotor aan en met een flink vaartje de Nickerie-rivier op, en vervolgens een zijkanaal in. Het waterhoogte verschil tussen de Nickerie rivier en het kunstmatig aangelegd kanaal richting Bigi Pan, is zeker 1 meter. Dit wordt niet door eb en vloed veroorzaakt maar door het hoeveelheid water die in het regenseizoen valt. Het verschil moet toch overbrugd worden en ja hoor na enige meters varen doemt de sluis op.

de sluis

Toch wat anders dan de Volkerack of Krammer sluizen. Uitstappen en met vereende mankracht wordt de boot naar hoger gelegen water sferen getrokken. Instappen en daar gaan we weer, aan de oevers diverse vogels spottend. Uiteindelijk bereiken we Bigi Pan en wordt koers gezet naar de water lodge. Door COVID zijn er nog geen overnachtingen, misschien volgend weekend. De terugtocht is net zo mooi als de heenreis, en de sluis eenvoudiger: het verval is omlaag. Mooie tocht en op de fiets naar huis.

bigipanbigi pan

Op zondag met een chauffeur naar Coronie gereden alwaar de familie woont van een van de doktersassistenten op de poli in Delft. De weg erheen is de doorgaande weg naar Paramaribo. Hele stukken prima begaanbaar en kan de chauffeur ruim 100 km per uur rijden. Hij weet ELKE hobbel en drempel in de weg; als je ook elke dag op en neer naar Paramaribo rijdt is dat wel duidelijk. Hobbels zijn echter op sommige plekken een understatement. Hele gaten vol met water en niet te zien hoe diep het is en dat stukken van 50 tot 100 meter. Dus daar stapvoets. Mooi de tijd om apen te fotograferen.

doodskop aap

Uiteindelijk bereiken wij na 1,5 uur de familie van de poliassistente. We worden wederom heel hartelijk ontvangen, er is een hele maaltijd met roti gemaakt. Uitermate gezellig en heel leuk om de familie te ontmoeten. Na een uur afscheid nemen en met de chauffeur teruggereden naar Nickerie en voor de deur afgezegd. Een geweldige middag.

Om 16.00 uur is het de zoete inval in het KNO-huis. Een ieder komt de finale van het EC kijken; cardioloog, gynaecoloog, chirurg, internist en AIOS, allemaal een donatie voor de drankenkast en gezellig kijken hoe de Azzuri uiteindelijk met penalty’s The Tree Lions op Wembley gedesillusioneerd achterlaten.

chiellini

Op grond van het hartstochtelijk meezingen van het volkslied en zijn 'briljante' , economisch berekende manier om de rekkracht van de het kraagje van Saka te testen, had Drs Chiellini wat mij betreft überhaupt gewonnen.

1. Ina:
    13 juli 2021
    Prachtig die natuur met al die vogels, en wie weet vlg weekend nachtje waterlodge.
  2. Clementine:
    13 juli 2021
    Wat een leuk weekend! Goed om naast het goede werk ook wat van de Surinaamse natuur te zien. Die weg is niet best. Er moet nog veel gebeuren in Suriname. Aan de andere kant: gelukkig is het land ook niet klaar voor massatoerisme. Beter voor de vogels en de aapjes. Er is nog plaats voor hen.
  3. Asmara:
    13 juli 2021
    Ik hoor ineens dat je in Suriname zit! Geweldig! Wat leuk dat je dit doet en superleuk ook om over je reis te kunnen lezen. Ik wens je mooie ervaringen, goede gezondheid en veel plezier tijdens deze reis.