Haïti here we come

27 september 2016

Nog ruim een week en dan reizen we af naar Les Cayes in Haïti om te kijken wat we op KNO gebied kunnen doen voor de Haitiaanse bevolking. Zowel Agnes , haar man en ik hebben gezonde stress.

Hoe is het zover gekomen ? Een collega bracht mij in contact met Agnes, een bevlogen OK-assistent uit Maastricht. Zij vertelde mij vol overgave en enthousiasme over Institut Brenda Strafford waar zij al diverse malen geweest was. De laatste jaren niet meer , omdat zij als grote organisator eigenlijk geen artsen meer bereid vond om mee te gaan. Ik was meteen enthousiast en het idee was geboren om weer een missie naar Haïti te ondernemen

Institut Brenda Strafford  is een van origine kleine oogheelkundige kliniek in het zuid - westen van Haiti. Het is gelegen in Les Cayes , een stad van ca 100000 inwoners. Het ziekenhuis is opgericht door de Canadese filantroop Brenda Strafford.Meer dan 20 jaar geleden reisden twee Belgsiche KNO artsen naar Les Cayes om een Kno afdeling op te zetten in het ziekenhuis.  Zij hebben een stichting in het leven geroepen, vzw W-ORL-D ( http://www.w-orl-d.com ), die missies uitzendt naar Haiti maar ook naar Madegascar. In de afgelopen jaren zijn er diverse malen medische KNO- teams met Kno artsen, plastisch chirurgen en audiciens naar het ziekenhuis in Haiti geweest (zowel Belgisch als Nederlands) om geneeskundige en audiologische hulp te bieden aan de kliniek. Daarbij wordt er tevens naar gestreefd om structureel de KNO- Hoofd/ hals en aangezichts chirurgie te ondersteunen en voor zover mogelijk te verbeteren.

We hebben contact gezocht met het instituut mee de vraag wat wij voor hun kunnen betekenen. Met name instrumentarium is welkom en zeer waarschijnlijk ook kennis en vaardigheden. Diverse organisaties hebben ons gesteund met het aanleveren van instrumentarium , materialen etc  ; geweldig !!

In de afgelopen maanden zijn de ideeën verder uitgewerkt en voorbereidingen getroffen  met medewerking van bestuursleden van de stichting die ook in het verleden naar Les Cayes zijn geweest.

En nu gaat het dan allemaal gebeuren . Volgende week vrijdag vertrekken we.

Ik vind het spannend ! We gaan het allemaal zien

1. Kiki Kruyt:
    27 september 2016
    Mooi Dick bedankt voor het delen van je blog . Heel modern voor ons oudjes Heel veel succes ! In de voetsporen van Harriet . En zou er in al die jaren iets veranderd zijn ?? Ik ga je volgen . Zo heet dat toch gr Kiki
  2. Remco de Bree:
    27 september 2016
    Hi Dick, Mooi initiatief. Veel sterkte met het doen van mooie dingen daar. Remco
  3. Nanno Peek:
    Ha Dick,
    Heel veel succes! Met al jou organisatietalent en je onvermoeid doorzettingsvermogen zal het zeker goedkomen daar. gr Nanno
  4. Rene:
    27 september 2016
    Tjonge wat gaaf en dicht voor de deur, ik wens je veel succes, ervaringen en plezier toe. De mooie verhalen kunnen we zo mooi volgen
  5. Jan en Jet Oudshoorn:
    27 september 2016
    Dick wat geweldig ,spannend maar jou kennende ,komt dat helemaal goed leuk dat wij je kunnen volgen zeer benieuwd !
    Veel succes lieve groetjes van ons