EUTHANASIE 1

25 oktober 2016 - Den Haag, Nederland

Vrijdagochtend . Ik herinner me wel het onweer na een warme dag op de camping in Frankrijk , dat waren forse klappen. Maar met het onweer van vannacht vergeleken waren dat muizenscheetjes . Een en ander gaat gepaard met een enorme regenval. Sinds vanochtend tot nu ( het is nu 16.00 ) heeft het onophoudelijk geregend en niet een beetje gemiezerd maar geplenst. Gevolg is dat de poli dicht is ( er komen ook geen patiënten, ze hebben wel wat anders aan maar ook op hun hoofd ) en het dak van het ziekenhuis laat op sommige plekken toch wel water door . Het terrein voor de poligebouw en de tuin staan blank , zeker 20 cm. Het gastenverblijf en het ziekenhuis zijn hoger gebouwd zodat een en ander niet onderloopt. We gaan met een four weel drive (en snorkel)  even naar Gelly Beach en vervolgens de stad in. Het is onbeschrijfelijk wat je ziet; het zijn dezelfde beelden zoals we die kennen van de watersnoodramp in de vijftiger jaren of de recentere beelden als er weer eens een rivier buiten zijn oevers treedt. MAAR DE HAITIANEN HADDEN AL NIETS NA MATTHEW EN NU WORDEN ZE OOK NOG HUN HUIS UITGESPOELD. Op sommige plekken in de stad staat het water zeker een halve meter hoog. Mensen waden met hun laatste bezittingen , een paraplu, naar hoger gelegen plekken . We worden er stil van.

Eerder op de dag met Dr Pasteur een gesprek gehad met de zus van de patiënt met de tumor in haar neus. We , of liever gezegd Dr Pasteur , legt uit dat we niets meer kunnen doen . De zus luistert aandachtig en zelfs dr Pasteur, die toch al meer dan 20 jaar hier werkt snapt niet alles van wat ze in Haitiaans Creools antwoordt. Uiteindelijk lijkt ze het allemaal wel te begrijpen en zal de rest van de familie voor zover zij het zullen begrijpen bijpraten. Ze zullen tot God bidden voor een goede afloop ; ik ben alleen bang dat moeder natuur haar zin toch zal doordrijven. Ik weet het niet maar ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er Haitianen zijn die tot God , als ze katholiek zijn of tot Iwa ( Voodoo)  bidden om er een einde aan te maken, of het nu veroorzaakt wordt de ellende van het natuurgeweld of die vreselijke tumoren . Want gelegaliseerde euthanasie zal er hier wel niet zijn.

1. Jan en Jet Oudshoorn:
    27 oktober 2016
    Wat goed beschrijf je jullie ,die belevenissen kan je zeker een boeiend boek schrijven ,wij hebben ze al uitgeprint ,normaal lees je er wel over maar dit voel je gewoon .
    Dick sterkte de laatste dagen en bedankt !
    Liefs Jan en Jet