KLACHT

20 oktober 2016 - Den Haag, Nederland

Elke dag weer verbaas ik me weer over zaken die hier toch wel iets anders zijn dan bij ons. Zo ook na een dagje poli. Enige tijd geleden werd er een formele klacht ingediend bij de klachtenfunctionaris van het RdGG omdat in het behandelcentrum Naaldwijk, als gevolg van de dunne muren de gesprekken waren te volgen. Ik weet dat ik een luide stem heb, maar KNO kent een populatie patiënten die met een klacht komt nl gehoorsverlies waardoor je wat harder moet praten. Enfin, formele klacht, schenden van de privacy.

Mijn twee collega’s hier hebben beiden een kamer op de polikliniek, maar het is ook mogelijk om met drie KNO artsen op 2 kamers de patiëntenstroom weg te werken! Gary en ik delen een kamer en doen beiden concessies. Hij kijkt met een hoofdlamp in oren, neuzen en kelen, terwijl ik de microscoop gebruik om in oren te kijken, maar het licht van de microscoop ook gebruik om een neus en keel te inspecteren. Men wordt inventief. Gevolg daarvan is wel dat er gemiddeld vijf patiënten IN de spreekkamer zitten te wachten alvorens ze op een van de twee stoeltjes voor de dokter worden geparkeerd door Margaky, de poli assistente, waarna ze luidkeels op de gang de volgende patiënt roept en op de bank in de spreekkamer zet. Het maakt vervolgens ook niets uit dat je de patiënt niet groet, je onderzoek doet, iets in de status opschrijft en de status aan Margaky geeft die vervolgens tegen de patiënt zegt: “Fini”, en ik vervolgens de patiënt ook niet meer hoef de groeten omdat hij al van de stoel is verdwenen. Margaky schrijft vervolgens het recept uit en stuurt de patiënt naar de apotheek.  ‘s-Lands wijs, ’s-lands eer. Ik ben bang dat we met deze manier van werken wel 12 klachtenfunctionarissen in ons ziekenhuis nodig zouden hebben, in plaats van de twee die we nu rijk zijn. Klachtenfunctionaris in Haïti een uitstervend beroep? Nee, de eerste moet nog geboren worden; zal wel nooit gebeuren.

1. Clementine:
    21 oktober 2016
    Lieve Dick, Wanneer ik de laatste 3 verhalen lees, hoor ik je het allemaal vertellen. En wat Haagse humor houdt de moed erin. Erg gelachen om de poliep in de injectiespuit. Ik heb tenslotte ook mijn galsteen in een potje meegekregen als ware het een trofee. Als wetenschapper heb ik nog wat onderzoek gedaan: mijn galsteen zinkt in water. Ik denk dat een poliep drijft.
    Ik hoop dat jij kan bijdragen aan een klein beginnetje van professionalisering daar. Veel succes!
    Clementine
  2. Harriet:
    23 oktober 2016
    Hi dick, goed om te lezen dat je zoveel kunt doen en helaas ook weer niet kunt doen. Er is veel veranderd de laatste jaren. Hoe is het met agnes? Nog veel sterkte de laatste week. Gr harriet
  3. Fam. Van der Stel:
    24 oktober 2016
    Hallo Dick, Wat zul je als je weer in Nederland bent nog vaak terugdenken aan je belevenissen in Haïti. Dat kan bijna niet anders...De overgang zal heel groot zijn. En wat zul je straks blij zijn als je alles bij de hand hebt voor je patiënten! Maar deze ervaringen maken je wel heel erg creatief. Vol verbazing en verwondering lezen we je verhalen. Nog veel succes en sterkte gewenst met het mooie werk dat je daar doet!
    Familie van der Stel.