Matthew gooit veel meer roet in het eten

7 oktober 2016 - Den Haag, Nederland

Op dit moment was de bedoeling dat we in het vliegtuig zouden zitten naar Philadelphia op weg naar Haiti. Maar nee, ik zit aan de keuken met een kopje koffie dit stukje te schrijven.

De afgelopen dagen wordt het nieuws beheerst door "onze vriend" Matthew. De orkaan heeft Haiti op een ongelofelijke manier getroffen. Meer dan 300 doden te betreuren , en daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven , veel schade aan toch al heel schamele huisjes, wegen die niet begaanbaar zijn en bruggen die weggeslagen zijn.

Hoe is het in Les Cayes, het is nu al een hele tijd radio stilte met meneer Pasteur van het Institut

Gisteren met het Rode Kruis gebeld , zij wisten ook niet veel meer dan wij en konden ook geen contact krijgen met hun plaatselijke vertegenwoordigers. We besluiten toch maar ons reisplan uit te voeren . Amsterdam, Philadelphia ,vervolgens naar Miami en dan naar Port au Prince. En dan maar kijken of we volgens plan worden opgehaald , of dat we aansluiten bij andere organisaties

Maar dan komt gisteravond het bericht dat de vlucht naar Miami is gecancelled als gevolg van .... jawel aanstormende Matthew, die ook Florida zal verblijden met een bezoek. America vreest voor grote gevolgen, evacueert bewoners van diverse staten en treft maatregelen , waaronder het schrappen van vluchten . Wat te doen ? Vliegen naar Philadelphia en daar wachten tot er een vlucht naar Miami gaat ? En als we dan in Miami zijn gaat er dan wel een vlucht naar Port au Prince en met name wanneer. Bellen met de luchtvaart maatschappij die behulpzaam is met het vinden van alternatieven.

We gaan nu zondag weg , vliegen naar Philadelphia , vandaar naar New York en vandaar rechtstreeks naar Port au Prince . En dan maar hopen dat er transport is naar Les Cayes

1. Fam. Van der Stel:
    7 oktober 2016
    We hopen van harte dat het zondag door wel mag gaan, en dat het veilig is om naar Haïti door te vliegen. Misschien krijgt deze reis dan wel een heel ander karakter, maar het is vast en zeker de moeite waard!
  2. Daan:
    8 oktober 2016
    Het wordt al een heel avontuur om er te komen. En wat staat je allemaal te wachten. Ws kan je nog meer hulp bieden dan gedacht. Heel veel succes en hele goede reis
  3. Lilian:
    9 oktober 2016
    Goede reis vandaag! Hulp in elke vorm is daar welkom, ben heel benieuwd. Mooi dat je dit doet!
  4. Clementine:
    10 oktober 2016
    Op het nieuws zien we de situatie in de buurt van Les Cayes, want journalist van NOS is daar. Ook zien we hoe de Nederlandse Marine op Curacao schepen aan het bevoorraden is met hulpgoederen. Heel trots dat jij daar ook de mensen gaat helpen. Ik ben heel nieuwsgierig naar het eerste bericht uit Les Cayes.
  5. Nanno Peek:
    10 oktober 2016
    Ha Dick, je reis zal op z'n zachtst gezegd een hele andere lading krijgen. Met jou doorzettingsvermogen zal je vast veel mensen kunnen helpen. Pas goed op jezelf!