matthew is vast vooruit gegaan

4 oktober 2016 - Den Haag, Nederland

Mijn hele dag werd beheerst  door patiëntenzorg binnen de buitenlocaties van het Reinier de Graaf en … Matthew

De orkaan lag al een aantal dagen op de loer en zou ook Haiti aan gaan doen. Berichtgeving was er maar spaarzaam , maar de laatste berichten die gisteren te lezen waren verspelde niet veel goeds voor , met name,  het zuidwesten van Haiti . En dat is nu net het gebied waar we naar toegaan.

Vandaag zijn er meer berichten te lezen op internet ; Haiti  is voor de zoveelste keer getroffen door natuurgeweld. Doden zijn reeds te betreuren , mensen die al weinig bezittingen meer hadden na de laatste aardbeving zijn nu weer alles kwijt en de stad waar het Institut Brenda Strafford  staat ,Les Cayes,  is het hardst getroffen en staat blank volgens de berichten in de media .

De schrik slaat mij om het hart; valt alles in duigen , kunnen we niet naar het Institut , hoe is de situatie ter plekke , is er nog verbinding te krijgen met het Institut ? Ik bel mijn reisgenoot en zei klinkt door de telefoon weer zo monter als altijd. Ze heeft vandaag contact gehad met de directeur van het Institut ( jawel , er is nog communicatie mogelijk); het Institut heeft wel schade opgelopen maar het staat nog stevig overeind. De tuin staat wel onder water, maar niet meer dan anders na een tropische regenbui. Als het licht wordt gaat men verder kijken hoe het met de wegen etc gesteld is.

Zoals de vlag er nu voor staat , gaan we vrijdag gewoon die kant op ; en of we dan KNO gaan opereren , gewonden gaan opvangen ( hechtsets gaan mee ) of de hamer en spijkers gaan hanteren om allerlei zaken weer op te bouwen dat zullen we zien . Maar het belangrijkste is om te gaan inventariseren of we überhaupt op Port au Prince kunnen landen en of we dan over land naar Les Cayes kunnen komen . Morgen gaan we opnieuw contact zoeken met Mr Pasteur van het Institut. Zal wel weer een dagje van koortsachtig overleg worden !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Boedts:
    7 oktober 2016
    GOEDE REIS GEWENST!
    Kooper en Co rule the waves...