alles draait om water

26 maart 2023 - Nickerie, Suriname

20230326_134907Vorig jaar was uitgebreid in de media te lezen dat half Paramaribo onder water stond. Niet alleen Paramaribo maar ook grote delen van het binnenland konden de grote hoeveelheden water niet verwerken. Zou dit ook het gevolg zijn van de klimaatveranderingen? Meer lijkt afwateringsproblemen door afval en achterstallig onderhoud het gevolg te zijn van deze ongemakken. Nu drie weken in Suriname en ik ben maar 1 keer nat geregend aangekomen in het ziekenhuis. Die ochtend miezerde het een beetje dus op de fiets “oh, dat haal ik wel “, maar de karakteristieken van de buien in Nederland zijn iets anders dan in Suriname. In ons koude kikkerland kunnen we chagrijnig worden van een hele dag grijs wolkendek met miezer regen, continue maar door. Hier begint het met miezeren, wat binnen luttele seconden aan kan zwellen tot een bui die ze weerga niet kent, en na enkele minuten stopt en over gaat in een zonnetje. Kortom start het met motregenen, dan is het snel beschutting zoeken om een regenjas aan te trekken of überhaupt even te wachten op de dingen die komen gaan. Kooper eigenwijs dus het was nu ook weer net genoeg om mijn arrogante “overkomt mij niet” mentaliteit keihard de kop in te drukken.20230326_141918Maar dat is me dus 1 keer overkomen, en de rest van de tijd is het helemaal droog geweest.leguaan

Suriname kent eigenlijk 4 seizoenen, welke niet veel verschillen door temperatuurverschillen maar meer door hoeveelheid neerslag; grofweg is van begin december tot eind januari de kleine regentijd, gevolgd door een kleine droge tijd tot eind april. Na ons de zondvloed, want dan begint het feest van de grote natte tijd tot half augustus, waarbij er aanzienlijke bakken regen uit de lucht komen vallen, met alle gevolgen van dien. Zoals in 2022 als je geen maatregelen neemt. Vanaf half augustus tot begin december is het tijd om op te drogen.

Nickerie ligt redelijk dicht bij veel water: allereerst de Nickerie rivier die uitmondt in de Atlantische oceaan. Aan de westzijde stroomt de Courantyne rivier wat de grens vormt met Suriname en die ook uitkomt in de Oceaan. En tot slot dus de Atlantische oceaan.

20230326_135807

Daarbij bestaat de omgeving van Nickerie uit polders die gebruikt worden voor rijstbouw, dus dan mag je aannemen dat men hier wel weet wat watermanagement is.

20230325_091806Het is dus nu duidelijk droge tijd, waar men zich – net als in natte tijd - ook niet druk maakt over de gevolgen hiervan. Anders dan de vissen. Het slootje voor de deur begint aardig op te drogen, en blijkbaar gaan de vissen in wanhoop op zoek naar betere oorden en komen op straat terecht.

visvis 2Althans dat denk ik, want hoe komen ze anders op straat terecht?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade