koopkracht reparatie

22 maart 2023 - Nickerie, Suriname

Komend weekend is het wisseling van de wacht. De gynaecoloog wordt afgelost en ook komt er zaterdag een nieuwe cardioloog. Nu ligt het nationale vliegveld van Suriname, Johan Adolf Pengel International Airport, 60 km ten zuiden van Paramaribo en kunnen de collegae dit bereiken zonder over Paramaribo te moeten . En dat is – misschien – maar goed ook.

Er heeft eergisteren een gesprek plaatsgevonden tussen het Korps Politie Suriname, de district commissaris en activisten. Er werd in een ‘gemoedelijke sfeer met wederzijds respect’ gesproken over het komende protest “Alles Plat” wat vrijdag 23 maart zal plaatsvinden. De activisten hebben nadrukkelijke aangegeven geen vergunning aan te zullen vragen , maar zij hebben ook de garantie gegeven dat het niet zo ver uit de hand zal lopen als 17 februari jl. Het Onafhankelijkheidsplein is reeds volledig met dranghekken afgezet, niemand kan er nu op en ook aanstaande vrijdag dus niet. Maar is dat voldoende , en men vraagt zich openlijk af  wat de garantie waard is en wat als het protest niet vreedzaam eindigt maar wederom in chaos. Het doel van de actie Alles Plat is volgens de actievoerders om een duidelijk signaal af te geven aan de regering dat ze haar beloftes niet nakomt en al 3 jaar de politieke wil mist om Suriname in rustig vaarwater te krijgen. De problemen stapelen zich op , de economie is wankel en het land lijkt stuurloos geworden te zijn. Aldus Dagblad Suriname. Deze krant meldt ook over een tegemoetkomingsregeling van SRD 1800 voor inkomens onder inkomensgrens van SRD 6000, dit als koopkracht reparatie. De reguliere AOV ( Algemene Oudedagsvoorziening ) welke uitkeert vanaf 60 jaar bedraagt SRD 1000. Druppel op gloeiende plaat !

Ik word gebeld door de SEH arts en ze stuurt mij vast foto’s van een kindje met een hele dikke wang. De foto’s zijn gemaakt in Wageningen en patiëntje wordt ingestuurd. Ik vraag hoe laat ze er kan zijn , (ik wil net boodschappen gaan doen), het zal wel een uurtje tot anderhalf uur duren. Na twee uur zijn ze gearriveerd en ga ik op het fietsje naar het ziekenhuis. Daar zit het meisje met een van pijn vertrokken gezicht en een hele dikke wang

20230319_135211De begeleidster is haar oma, een fantastische creoolse vrouw , kwiek voor haar zo vertelt ze mij 80 jaar. Veel excuus voor de dokter dat de dokter zo lang heeft moeten wachten maar ze moest vervoer regelen wat uiteindelijk gelukt is voor … SRD 1000. !! Gelukkig kan ze bij familie in Nickerie blijven slapen, en hoeft ze niet terug naar Wageningen. Anders was de tegemoetkoming er in een klap door heen. De oorzaak voor de zwelling is snel gevonden : de deplorabele toestand van een kies. Het kindje nemen we op voor intraveneuze antibiotica en dan maar eens een tandarts zien te regelen. De volgende ochtend heb ik een tandarts gesproken die wel bereid is naar het ziekenhuis te komen om het kindje te behandelen op mijn OK programma. Ik loop naar de kinderafdeling waar de oma nog niet gesignaleerd is. Ik vertel de verpleging van het plan en dan komt oma net binnen. Excuus dat ze laat is , maar haar zus van 84 is overleden en haar broer gaat ook niet goed. Wel allemaal in Nickerie dus dat scheelt transport kosten , maar hoeveel ellende kan je hebben. 20230322_084035De andere ellende wordt er onder een klein snufje ketamine (verdovingsmiddel ) vakkundig door de tandarts uit gesloopt.

Dat geeft ons de kans de rest van het gebit ook te bekijken. Zo te zien zal het meisje, als er niet wat gaat gebeuren, nog wel eens opgenomen worden met een dikke wang maar dan aan de andere zijde. Maar oma gaat er wel voor zorgen dat het niet gaat gebeuren. Ik vraag aan de administratieve medewerker op de Ok hoe het nu met de betaling van de tandarts gaat. Ze haalt  haar schouders op , geen idee . Ik zeg : houden zo. Scheelt weer koopkracht

1. Jan-Willem Bok:
    23 maart 2023
    Gelukkig bevestig je weer de regel: “Dikke wang is kaakchirurg!”. Hopelijk is de wang ook plat, morgen. Doe je voorzichtig?!
  2. Clementine:
    25 maart 2023
    Onrust in Parimaribo was hier ook op het Nieuws. Er waren echter een paar honderd man op de demonstratie afgekomen. Politie/leger had niets te doen.