code oranje

9 maart 2023 - Soest, Nederland

Code oranje vanwege gladheid in zuidoosten. Het KNMI heeft voor komende ochtend code oranje afgegeven voor Noord-Brabant en Limburg vanwege gladheid door sneeuwval. In Limburg geldt dat sinds 04.00 uur, in Brabant sinds 06.00 uur. In Zuidoost-Brabant en in Limburg kan plaatselijk meer dan 5 centimeter sneeuw vallen, zegt het KNMI. In de Limburgse heuvels valt mogelijk 10 centimeter. In de rest van het land geldt code geel, een lichtere waarschuwing. In de middag is de gladheid tijdelijk voorbij, maar een nacht later kan het volgens het KNMI opnieuw plaatselijk glad worden.

Tot zover de berichtgeving uit het verre Nederland. Maar ook hedenochtend is het op de poli code oranje om verschillende redenen. Code oranje omdat de temperatuur niet tot rond het nulpunt daalt, maar omdat de airco een ongetwijfeld andere aanblik vertoont dan toen hij uit de doos kwam en opgehangen werd, en daardoor de temperatuur in de polikamer naar andere temperaturen zal laten leiden.

20230309_072121Gisteren hadden we al het idee dat de airco wel lucht blaast, maar niet met de temperatuur die je van een airco zou mogen verwachten. Er schijnt iets met de printplaat te zijn die vervangen moet worden. Lastig om te zeggen wanneer een en ander gefikst zal zijn, dus code oranje zal wel even gehandhaafd blijven. De noodoplossing is snel gevonden;

een fantastisch ven, die met volle kracht al je papieren van je bureau blaast.

20230309_074827Want de papierwinkel is ongekend; overal moet een krabbel op. Op de verwijsbrief van de huisarts, op het receptpapier, op het labformulier, op het formulier voor preoperatieve X-thorax, op het papier voor de preoperatieve ECG, op het preoperatieve consult voor de anesthesist, op het opname formulier, op het retourbriefje naar de huisarts en niet te vergeten op het attest briefje waarmee de patiënt naar de baas toe kan aantonen dat hij/zij bij de dokter is geweest en daardoor niet in staat was op het werk te verschijnen. Waar aan de ene zijde er papier zat is , mist het aan de andere kant, maar dat is een probleem van een andere orde. Aan alles is schaarste .

20230309_075449Maar voor een beetje kunstmatige airco heb ik het er graag voor over.

Code oranje ook omdat het redelijk druk gaat worden op de poli, uiteindelijk 17 patiënten gezien, waaronder de nodige kinderen. Ik vind het prima, neem lekker de tijd en Chakita heeft er ook plezier in. En er komt een overeenkomst met de poli assistentes in Delft: ik krijg op gezette tijden koffie, iets anders van smaak dan die in het Reinier, maar er zit cafeïne in en dan is het prima te doen. De laatste patiënt is een meisje van 10 jaar waar de huisarts chronische amandelontsteking vermoedt. Na de gebruikelijke anamnese wil ik graag even in haar keel kijken. Nu kijk ik beroepsmatig al meer dan 30 jaar ik kelen, en heb ik diverse verbale trucjes (praten als Brugman, “hoe is het op school, in welke klas zit je, heb je een juf of een meester”, spelletjes, eerst in mama’s keel kijken “zie je, mamma deed het heel goed. Het ging goed he mamma? hetgeen mamma uiteraard beaamt) om bij tegenstribbelend patiënten het toch voor elkaar te krijgen, maar na 20 minuten heeft ze nog steeds haar kaken stijf op elkaar. Er is ook geen enkel woord uit gekomen, alleen figgelt er wel een traan over haar wang. Dan begint Chakita na 20 minuten een gesprek met haar in een taaltje wat ik niet versta en voilà, de amandelen kunnen geïnspecteerd worden. Aan haar kiesjes te zien heeft de tandarts waarschijnlijk hetzelfde probleem als ik en geen Chakita als assistente.

Hoe overleeft Nederland code oranje? Met kunst en vliegwerk wordt het vanzelf code groen. Het zwembad van de tennisclub, waar we de afgelopen 2 jaren zo prettig konden afkoelen, staat volledig droog. Pomp kapot is het verhaal, moet uit buitenland komen en waarschijnlijk zal het zwembad aan het eind van de maand weer in gebruik zijn. Even rondfietsen en daar was op eens de verlossing. Nickerie blijkt nog een algemeen zwembad te hebben.

20230309_152203Heerlijk om code oranje te lijf te gaan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Clementine:
    10 maart 2023
    Het sneeuwt nu hier in Zuid Holland. Suriname lijkt me daarom erg aantrekkelijk. Maar hard werken in de hitte is ook niets, dus ik hoop dat de Airco in de kliniek snel gemaakt wordt en dat geldt ook voor de pomp in het zwembad. Misschien toch wat papiamento leren, Dick, zodat je de kinderen daar ook kunt overtuigen om in hun keel te laten kijken. En lukt het niet dan kunnen ze er in ieder geval om lachen.
  2. Jan-Willem Bok:
    11 maart 2023